Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.11861/5570
Title: 民國福建協和大學之研究: 以師資和財務為例 (1916-1949)
Other Titles: A study of the Fukien Christian University during the republican period, with special reference to its teaching faculties and finance (1916-1949)
Authors: 彭淑敏博士 
Issue Date: 2013
Publisher: 新北市: 台灣基督教文藝出版社有限公司
Source: 彭淑敏 (2013). 民國福建協和大學之研究: 以師資和財務為例 (1916-1949). 新北市: 台灣基督教文藝出版社有限公司.
Series/Report no.: 歷史文化叢書;2
Abstract: 福建協和大學由差會合辦的小型學院,逐漸發展成為文、理、農三院十系的私立「省級」大學。本書分析福建協和大學的中外師資之人力結構及其變化,並提供具體的數據統計資料,說明二十世紀二、三十年代收回教育權後,外籍與華人教職員的比例逆轉,教會大學從傳教士轉移至華人主政的本土化歷程。其次,透過個案討論教育傳教士的生平行誼、行政與教學貢獻、研究及出版成就,兼論其宗教事工,為該校的草創時期奠下良好的根基,從而指出傳教士與華人學生,產生了「新」的異國師生關係,為中國教育史立下了前此未見的新例。大學發展無財不行,財務管理對學校發展極為重要,尤值關注。本書以福建協和大學的常年經費作為研究對象,從整理超過二十年的財務年報,分析該校的收入與支出要項,藉此瞭解中外的撥款補助。進而重構財務管理架構與變遷,並討論基金管理與投資策略,藉以瞭解基督教在華發展高等教育,少為學者關注的財務問題。
Description: 418 pages
Type: Book
URI: http://hdl.handle.net/20.500.11861/5570
ISBN: 9789866131226
Appears in Collections:History - Publication

Show full item record

Page view(s)

210
Last Week
0
Last month
checked on Jan 3, 2024

Google ScholarTM

Impact Indices

PlumX

Metrics


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.