Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.11861/4478
Title: 沈約的審美觀與駢文創作實踐
Authors: 何祥榮教授 
Issue Date: 2017
Publisher: 桂林: 廣西師範大學出版社
Source: 莫道才 (主編) (2017). 駢文研究.第一輯 (頁1-13). 桂林: 廣西師範大學出版社.
Abstract: 本文的重點有兩大部分,一是側重探討南朝重要文學家沈約的駢文審美理論﹔二是析論其駢文創作與理論實踐之關係。就沈約的審美觀而言,其與駢文修辭多有相關,包括詩與駢賦同源論、文質論等。詩與駢文同源於《楚辭》,與《楚辭》有一定之繼承關係。沈約也認為"文"與"質"同樣重要,從其對漢魏的詩賦家評論可知,他對藝術內涵及形式並重。而從現存的沈約駢文作品中考察,可知他的駢文創作有着瑰麗意象、睹物興情、隨想式的構思、對偶與音韵並用等藝術特徵。他側重辭採、事義、句韵、光影等元素,更促進南朝駢文的語言形式美,對南朝駢文特色的形成,不無貢獻。要之,通過對沈約駢文的深入考察,冀能彌補南朝駢文理論史與創作發展史之不足。
Type: Book Chapter
URI: http://hdl.handle.net/20.500.11861/4478
ISBN: 9787549599370
Appears in Collections:Chinese Language & Literature - Publication

Show full item record

Page view(s)

286
Last Week
0
Last month
checked on Jan 3, 2024

Google ScholarTM

Impact Indices

PlumX

Metrics


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.